Blis 1
Šetao je tim
lepim Urbsom. Bila je kaligeneia-treći dan. Došao je do jedne raskošne
građevine od crvenog mermera, koja kao da je pripadala drugom svetu. Na njoj se
video pečat Gaudijevog genija i naznake nekih kasnijih uticaja, pavelijanskih
pre svega. Na ulazu je slovima od cirkona pisalo: MUZEJ DOGAĐAJA
Ušao je i tamo
proveo neodređeno dugo vremena, a da napolju rano popodne nije odmicalo.
Stevan Bošnjak (fotodokumentacija Miroslava Todorovića) |
Blis 2
Vrt je bio lepo ukrašen dobro uređenim ukrasnim
šibljem, okresanim zelenim džbunovima, cveće je u lejama klizilo između
vodoskoka i fontana iz kojih je prskala vodena prašina i vrelo popodne leta
činila prihvatljivim.
Bilo je tu puno dama izvesnih godina, koje su
nosile bogate viktorijanske šešire i gospode sa frakovima i cilindrima je bilo
i njihovo je gospodstvo mirisalo na karuce natovarene obilnim plodovima
prezrele jeseni.
Ćaskali su za okruglim belim gvozdenim stolovima,
na lepo izuvijanim nogarama, koje su bile zabodene u gustu, kratko ošišanu
travu.
Belo na zelenom.
Pijuckajući bakardi, sangriju, sveže koktele,
izgledali su besmrtno staroliko.
Brujala je između tih stolova, plutala nad njima
kao žica dugotrajnog mirisa, atmosfera neizrečenog, brujala neiskazanost.
Mnogo se znanja i mnogo godina složilo na jednom
mestu.
Ovde je mogao da namiriše druge dimenzije,
nevidljivo koje samo što nije postalo vidljivo, a da li nije!
Mirisalo je na polje kog nema a bile su tu i pčele
kojih nije bilo.
Miris drugih svetova je prodirao neprekidno u svet
ovog vrta i to beše nepobitan dokaz postojanja tih drugih svetova.
Postojali su, i ovaj vrt je postojao i to je na
svojevrsno neobjašnjiv način bilo dobro.
Ovde je viši smisao bio ucrtan nevidljivim
mastilom u postojanje: bilo je sasvim jasno da je koncept bezvremenosti na
neki, veoma prihvatljiv način, bio ostvaren.
Svaki detalj, svaka čestica vodene prašine, svaki
nehajni pokret, svaki kvant običnog ponašanja, govorili su da je sve što se
zapisuje, sve što se oslika, svaki ton koji nije stvorio vetar, ili šum talasa,
ili kapanje kiše, da je sve to uvek bio bolje ili lošije maskiran pokušaj da se
zaustavi vreme, da se spasi od prolaznosti i večnog brisanja onaj čarobni
moment neponovljive lepote, da se učini večnim i po potrebi dostupnim.
Ovde je strujalo saznanje kao svojevrsna blaga
uteha:
-...da!
Sad znaj da je onaj najlepši dan
života sačuvan kao vilin konjic u ćilibaru...
...da!
Zauvek traje.-
***
I pored pažnje dostojnih godina pomenute gospode
stanovnika kojima vrt beše i nastamba i radno mesto, behu njihovi pokreti
nehajni, nenamešteni, neusiljeni,
neglumljeno bezbrižni. To se lako uočavalo.
neglumljeno bezbrižni. To se lako uočavalo.
Bilo je to tako jer oni i behu bezbrižni.
Ništa nije jednostavnije od istine.
Svi oni, sva ta
gospoda behu čuvari biblioteke koja ujedno sa vrtom beše srce sveta.
Svet se nekako stanjivao, u pramenje pretvarao, razređivao, bivao sve
magličastiji, sve prozračniji, udaljavanjem od vrta. Sloj po sloj sve
neodređenije stvarnosti je nastajao svakim metrom dalje od onih stolova sa lepo
izuvijanim nogarama zabodenim u kratkoošišanu svežu i sočnu travu ranog
popodneva tog dugog dana. Nekako se odmah znalo, da sav preostali svet nije
mogao zgušnjavanjem da stvori ovo mesto. Uočavalo se, da se razređivanjem
kolosalne moći ovog vrta i biblioteke oko koje se svijao, ceo svet stvarao. Na
dalekim, jedva primetnim mestima,
najdaljim od ivice vrta, Sveta više skoro i da nije bilo. Razvejavao se brzo
kao dah istisnut iz pluća, po ledenom zimskom danu.
Blis 3
Tunel ustvari i nije bio tunel, pre je to bilo
čudo prirode ravno onome u Sibiliskom gorju, gde odasvuda sa svodova pećina,
kroz pukotine curi i kaplje svetlost, na momente progale svetlosti kroz veće
otvore koji boje tamu u divno plavo i zeleno svih tonova, mešajući je sa zlatno
žutom i narandžastom, da bi sa stropa do poda, svog u pesku i sitnim ljušturama
volvoksa prelazili u suvo žutu i belu.
Sa kraja na kom je bio, videla se na drugom kraju
tunela, Banja Luka kao mesto puno dragih ljudi, koji su se kao pokretne
figurice uočavali čak i sa ove daljine. Ustvari, on beše i krenuo kroz taj
svetli tunel koji je zaista pre ličio na sistem pećina spojenih prozračnom,
senovitom lepotom.
Zidovi pećina su bili i svojevrsna arhiva
civilizacija, antičkih pretežno, bilo je i onih koje su nosile pečat svih faza
srednjeg veka, od tmurnih bastiona Hibernije, do kitnjastog rokokoa zamkova duž
Loare...bilo je, u manjoj meri i naznaka moderne, Le Korbizijea, Gaudija, sivih
zdanja socrealizma i vitkih kula-nebodera kapitalističkih poslovnih centara,
ali je bilo i nekih koje je video prvi put, mastodontskih građevina-hram-letelica,
koje kao da nisu bile sa ovoga sveta.
Tunel beše i svojevrsni korzo, jer je saobraćaj
pešaka bio vrlo živ i pri tom su bili vrlo bučni, veseli, razdragani čak, što
je njega naviklog na mučaljivu tišinu ljudi u mimohodu, činilo nervoznim blagim
sociofobom.
I zaista, da to nije bio tunel, jedno po logici
stvari prolazno mesto, mogao je tu ostati da živi zauvek, mogao bi tu, osećao
je, imati lep, ugodan, dug život pun smisla, u tom njemu potpuno prihvatljivom
svetu.
Posle kojih stotinu metara, kad su svetla i zvuci
Banja Luke bili bliži, on se vođen rukom proviđenja, naglo okrenuo i vratio
nazad u vrt, u baštu Biblioteke, po kojoj je još padala obilna sveža vodena
prašina.
Tamo su ovog puta na njega obratili punu
pozornost pokazujući uzdržano ali
dragoceno prihvatanje.
Odveli su ga u jednu, senkama osveženu, salu na
čijoj sredini stajaše veliki sto od orahovine. Po stolu behu pažljivo
raspoređene knjige zlatnih listova sa slovima od tucanih i mlevenih dijamanata.
Knjige, knjige, knjige.
Bilo je i udobnih stolica i fotelja od kože
prekrivene velurom, oko tog stola od orahovine, u toj prostoriji pod zavesama
od tamnog somota, taman toliko, koliko je i knjiga izbrojao... dvadeset tri na
broju.
Bio je tu i aneks pomenutoj sali, svetlom,
senkama, dubokom tišinom, pasažima tame prošaran antre sa podnim mozaikom od
cirkona, kamena u kom kao u jantaru, beše zapisan sam život.
Seo je, udobno se zavalio u ogromnu kožnu fotelju
i počeo da pregleda knjige. I jedna od tih knjiga ga posebno obradova. U tvrdom
kožnom povezu, okovana na krajevima korica, šivenih listova, okruglog hrbata,
bila je sastavljena od tri celine:
Učenjem tragača je počinjala , sledila je Pusta
zemlja, a završavalo Ostrvo. Znači, Utočište. Njegovo
Utočište. Bože, kad li to beše napisao! Pokušavao je da se priseti. O davno je
to bilo, a sećanje varavo. Sećao se da je to bila poema, sad, ovde, ova je
knjiga produžavala redove i nigde nije bilo rime. Nije bio baš siguran u vrednost
sećanja, njegovu pouzdanost, ali je imao nepodmitljiv metalni okus u
ustima...okus istine...ipak je bila poema...nekada davno...kad stihove behu
dohvatali vreme!!!:
Blis 4
Beše krajolik neverovatnosti u kom su grupe
posvećenika rešavale situacije, zadatke, zagonetke jednog novog univerzuma...istraživali
su jedan bezidejni svet koji je trebalo preobratiti laganim, pozitivnim
akcijama.
Kakva je to muka bila!
Lagano, pozitivno !!!
Šta da uradiš sa bezidejnim svetom!?
Ideje su se razlagale kao prazna informacija po
pustim poljanama Ničega.
Istina bilo je u toj Nigdini i Nečega: bilo je
tame i Ničega.
To je valjalo preobratiti...lagano, pozitivno...
Kao stalni šum zamalo iznad praga svesti, kao
pesak među zubima, stalno se javljala jedna slika sastavljena od reči-uzaludno!
Mozaik izaludnosti
stvarala je ta sipeća, praškasta kiša uzaludnosti.
Bilo je tamo, u tom uzaludnom svetu, koji je
trebalo privesti suprotnom poretku stvari, živih blata, lepljivih, groznih
bezdana koje je valjalo, otkrivajući skrivene staze, kojih se povremeno iz
sveta poeme i prisećao, zaobići...nanosa snegova donetih sa zabačenih vrhova i
žilavog drveća koje se prevlačilo kao zeleni gnojavi zavoj preko jedva
prolaznih drumova je bilo.
Bile su i neke mape po stolovima od mermera i
žada. Stolovi su stajali u sumanuto pravilnom rasporedu sa obe strane puta, kao
da ih je tu postavila jedna groteskna ruka, koja zna šta bi bila najbolja
inverzija, najstvarniji opozit raščupanom putu, obraslom neprolaznom živicom.
I stolovi i mape behu iz raznih epoha znanih iz
davnih istorijskih udžbenika i poseta muzejima. I samo sećanje na to, ovde beše
još jedan morbidni prilog groteskama koje su se nizale sa obe strane osakaćenе džade.
Neke mape ne pripadahi ni jednom poznatom vremenu,
ni jednoj topografiji istorijskih vremena...one kao da su došle iz slutnji, iz
snova nečijih možda, iz nekih drugih svetova sagrađenih na promašajima i
greškama, vraćanjima tamo i ovamo i nazad, tamo gde je i bio izvor svetova, u
kolosalno grotlo, u neiscrpno nemušto vrelo grešaka i promašaja.
Blis 5
Sa
Pegicom, koja mu beše partner za datu priliku ( ad hoc seks u
katakombama je određivao partnere za
određene zadatke: njemu dopade Pegica i on je dopao njoj...-posle čaše
kikeona, svaka je Pegica-zapazio je),...beše, dakle, te noći u onom
neverovatnom delu avanture, gde je ona, a to je i bio njen osnovni zadatak,
trebala da donese mape svih četvrtaka, neki bi drugi doneli mape ostalih
neparnih dana, a jedna grupa odabranih, mape preostalih parnih dana!
Ključni
svet, nekako beše baš taj svet četvrtka.
Večiti
četvrtak.
Sve
što se ikada u istoriji dogodilo u četvrtak: da li je tiranosaurus reks
pregrizao nogu triceratopsu, snimljena završna klapa Mobi Dika,
ili je general Kaster pobeđen i sklapiran, da li je izašao Bazar sa
prvim dnevnikom Jedne Ane, svejedno...to je bila večnost tog sveta, koja
se iznova i iznova ponavljala, i svakim ponavljanjem širila, očvrsnula bi za
malo više, produbila se i na kraju vremena postajalo bi samo jedno večno
sada koje se zvalo Četvrtak.
Ispod
padina i dolova pod snežnim smetovima, preko nekih grdobnih visočina, nad
strašnim provalijama, po urvinama, jarugama su išli tražeći korenje tog sveta,
kako bi ga podkopali, iskopali i zaustavili na pravi način.
...
I
tako, jedva su se izvukli iz svetova Četvrtka a on se već po nove mape vratio,
usput srećno izvadivši Pegicu iz živog blata, koje se čudnom igrom stohastičkih
sila, baš tu, za tu priliku stvorilo, ne umanjujući svojom virtualnošću ni deo
njegove lepljive žitkosti i pogubne usisne moći ka bezdanu.
Grozna je dašnoj i lepoj Pegici pretila smrt!
Pri
tom je ona i ruku iščašila, onu koju mu je u očaju vađenja jedinu mogla
pružiti, ali joj je on tu ruku, kad se, zamalo tragično poslanje veselo
okončalo, začuđujuće vešto i lako namestio pa se ruka, kao žilava grana, brzo i
potpuno oporavila.
I
kasnije su išli već smirenijim svetom, bilo je tu već šire, pretežno muško
društvo. Ideje tu već nisu nedostajale, ali behu kržljave, kvrgave kao
kržljavo, kvrgavo drveće na Šepurinama i Krivolaku, pod onom ledenom slanom
burom što kroz Paklenicu, kao sumanut val udara po ustalasalom kanalu i po
njima, pod skoravljenim od studeni šinjelima, smrznutim.
Ipak, sretali su žene, lepe žene i putene i dašne
su bile te putene žene!
Vremena
za zavođenje i zavođenju slične igrarije, nije bilo.
Seks
je bio halapljiv, pomaman, urivajući, sve je šljapkalo.
Nije
bilo vremena za izmišljene finese. Finese uostalom nikada i nisu bile bitne,
sem u vremenima velike smirenosti koju obično donose ili trulo bogatstvo ili
kuselkast, cijanotičan miris mesa staraca.
I bilo je svud mnogo nameštaja!
I unutar čudno naherenih palata, i u poleglim
mekanim bunkerima, i u žutim kućama sa krovovima cikada boje i zelenim
odžacima, i unutra se osećala topla memla koja uspavljuje, ali i sve potere
otklanja i odlaže, i meko je svetlo poznog predvečernjeg sunca zaslepljivalo
zle poglede i ušuškavalo one koji se skrivaju, skrivene od tragača.
Ušli ste u Madrid, srce Kastilje
pisalo
je na džinovskom bilbordu sa kog se iznad slova smešila zanosna igračica
flamenka, a tren pre behu u Leonu i La Manči i kad dođoše u Madrid, videše iste one potleušice ispod
moćnih zidina, izmeđ čijeg kamenja, međ pukotinama njegovim nicaše krasno i
mirisno cveće, čiji mirisi ublažavahu opor vonj memle koju oni vlažni sutereni
odašiljahu u atmosferu.
To
nepobitno behu te ulice, te zgrade iznad rečice uokvirene kamenim
srednjevekovnim zidovima!
Behu
to ti četvrti spratovi, tog četvrtka, predstavnika sveta svih četvrtaka,
prepuni nameštaja po kojima hodahu senke iskrivljenih šija zbog nedostatka
vitamina D, nedovoljnih količina kalcijuma u ishrani, posledično loše
kalcifikacije, zbog vekovnih neizlazaka na svetlo dana.
Ti jadni ljudi nikada nisu spoznali sredu, kojom
se pilo mleko.
I bi svud mnogo nameštaja i dimenzije je i
koridore postavka tog nameštaja raznolike pravila i mnogi su se svetovi tu
preplitali ali se još češće i nisu susretali i tako nesusretnuti nisu znali
jedni za druge.
Mada!
Slutili
su se !
I
dani su tako tamo, među tim cunamijskim naplavinama nameštaja proticali...
već rekosmo:
svuda
je bilo puno nameštaja...
dani
su tamo i tako, beskonačni prolazili i nedelje i meseci, kao jedan jedini
ubistveno dosadan dan, kao i taj četvrtak za čijom mapom Ona tragaše i koje se
srećna, srećno dokopala u avanturama ispred i unutar te monumentalne
srednjevekovne kolosalije.
Mogla
je sada mirno usnuti na izabranom kauču, prekrivena njegovim poljupcima.
Istina, da nađu početnu
tačku novog sveta, koja samo naizgled beše taj dosta udoban za spavanje kauč,
ali i prigodan za okrepljujući seks, u tome su pomogli, u tim dogodovštinama i
svemu sledstvenom, neki inteligentni, mladi, obrazovani i njima potpuno
nepoznati ali začuđujuće dobronamerni ljudi.
To ipak nije bio njihov svet. Nepobitno, dobronamernost se
tu nije mogla usaditi, ni kao klica u polje, ni kao zrnce žuljajućeg peska u
cipelu nedobronamernosti.
...
Put oko vremena bio je zatim
zadatak tih intelektualnih podvižnika, klupska atmosfera je bila bezpogovorna
sa svim ritualima pijenja čaja i srebrnim zvonom pod kojim drhte srebrni vršci Dađirlinga,
ali bilo je i žena, lepih i mekih je žena bilo, i devojaka je bilo koje su brzo
postajale one lepe i meke žene i svet je bio neodređen u noćnoj
pomami...mirisalo je na kenzo i
na madmoazel i na farenhajt, u
svirao je Kitaro u tami koja je milovala tela prepletena u pomami
koju su svi mogli da izdrže, jer tu niko
baš ne beše bio nešto star, a i ako si bio nekako se to i nije računalo, i čim
se nije račinalo nije baš ni smetalo...dovoljno je bilo samo da se na lice
navuče persona i da se ne skinu pantalone ako si već star bio, bilo
je dovoljno samo šlic otkopčati, i ni jedna se godina viška, kao ni mlohavosti
više nije brojala. Ono što nisu videli, nije se brojalo, ako baš sam, po
prirodi svojoj, nisi bio nedokazana cepidlaka. A takvih je, uistinu, malo bilo.
Muzika je brujala kao grleni
govor ratničkih naroda, trzava, sekantna, stakato sa naglim pasažima
nostalgične letargije, kao i mahnitost uostalom, kao i taj pomani čin u
mitreumu, zaliven peharima kykeona, koji je trajao.
Posle
orgija, otišli su, u podzemnie radnje pune prozračnih ljudi,
radnje ispod katakombi, katakombi koje su samo naivne zavodile da su katakombe
kraj tog sveta, i da ispod njih ne živi jedno u svemu prijatno, senovito,
bajkovitim predelima i prikazama ispunjeno postojanje.
Uostalom, na samom ulazu beše pisalo:
Društvo
sa punom pravnom odgovornošću:
Katakomba
Production.
Tamo su došli do Knjige
Simurga.
Blis 6
se dobrano potrudio da u neuništivost pretoči
plemenite svitke papirusa sa slovima od zlatnog praha i mlevenih safira.
Naslutio je to čudo čim se, srećnim sticajem
oklonosti, obreo se u vrtu ove Biblioteke.
Ohrabren i srećan zbog uzvišenog otkrića, zbog
neuništivosti svake uzvišenosti, izašao je u kraću šetnju gradom koji se, kako
je brzo potom otkrio, nalazio u švajcarskim Alpima.
Grad je bio udobno veliki, taman da se dugo pešači
zanimljivim kvartovima, dovoljno mali da se pak ne izgubi u njemu. Imao je jedan ravničarski deo koji je bio sav
pod palmama, bele vile behu utopljene u more kokosa, nara i urminog drveta, i
onaj alpski kvart koji se penjao u planine obrasle crnogoričnim šumama
prošaranim ubavim zdanjima, koja su
listom ocrtavale arhitektonske vrednosti Nove Atine.
Bila je tu i jedna nepoznanica. Bilo je takođe
nepobitno da je ovo veličanstveno mesto u švajcarskim Alpima Markušica, i nije
ga zbunjivalo to što se Markušica više nije nalazila u Slavoniji, između
Vinkovaca, Đakova i Osjeka, već u Alpima, nego njena uzvišenost, lepota i
veličina i to što po vrhovima tamošnjih visokih planina beše snega, gde se
crnogorični čestar mešao sa tropskim šibljem i raslinjem, jela sa plutinim drvetom, bor sa kedrom, tikovina i
smrča rasli su zajedno u čestarnim bokorima.
...
On beše odnekad, beše mu to stalno puzalo oko
ivica svesti, a sad se toga setio, imao zakazan parti u jednoj od
prekrasnih belih vila na brdu, ali, pre toga reši da ode do Nine Volk,
ubave Nine, da je vidi, da je poseti...
kad su se sreli zadnji put!?
Kad to beše!?
Kad su hodali ruku pod ruku!
Kad to beše poslednji put!?
Pod kosim zracima tonućeg sunca i bila je pomalo setna tad!?
Kad beše to!?
Volela je misionarsku pozu.
Nije bila ljubitelj eksperimentisanja, ali je
iznutra svaki ustreptali nerv hrlio ka orgazmu, nadomešćući tehničke
ekviriblirije.
On bi legao preko nje, ljubeći usne putene, crvene
kao nalivene višnje, rastvarala se tiho, lagano, toplo...ulazio je tiho,
lagano, toplo...zatim su ćutali osluškujući strast koja je divljala na
horizontu, pa se kao pomamni talas približavala kroz njene oči prekrivene
koprenom rastuće izmaglice...blagi grčevi, postajali su obuhvatni, vrtložni,
puter i šafran bi se u naglom vrisku ekstaze izlili iz nje ka njemu, iz njega u
nju, halapljivi poljupci tad behu čisto ovaploćenje primordijalnog sisanja i
proždiranja ujedno, vrisak evolucijskog puža koji izlazi iz kućice, postaje
glista, odlazi tih nekoliko desetina sekundi u slobodu kojoj teži milionima
godina:
-Slobodo, vidi ja sam glista, nisam više unutra,-
čuo se njegov vrišteći stakato.
Izuvijani, isprepleteni, mazni, slasni, topli,
puteni, rastvoreni, lagano gaseći se, nastavljali su da se tiho ljube
opraštajućim poljupcima povratka u svet.
Sve ono što beše do tad, bio je smisao raja,
majušno ostvarenje večne sreće. Znao je da je raj večni orgazam za koji je ceo
život priprema. Čestice raja, mali njegovi delovi, silazili su ka njemu kroz
njene orgazme, kroz njegovo praćenje tog čuda u njoj, i njegovog spontanog
odgovora na to njeno čudo.
Uvek njih dvoje behu, isprva svako u svom, potom u
zajedničkom raju.
Nije bilo previše sete zbog toga: doćiće vreme!
Vraćali su se tamo gde su maske bile korisnije,
često, prečesto, jedini spas od
razotkrivanja.
Nazad, nazad u...
***
VIRCBURGŠKI REZ
***
Olujni su oblaci visili nad jednim delom tog ubavog
mesta, ali od njih nikada nijedna teška kap nije poletela dole, nije otuda
sevnula ni jedna munja niti se grom čuo ikada. Olujni su oblaci tu visili iz
nekog višeg razloga, verovatno da bi lepota pokazala i svoje drugo lice ili zbog
nekog, samo pretpostavljenog, a nemoguće ga je izreći, nauma.
Jedan je autobus svakoga jutra i večeri, tačan kao san,
razvozio vesele putnike na turama, po kvartovima ispod oblaka. Bio je tu i
jedan veoma lep, na izuzetnom mestu sagrađen hotel visoke A kategorije, koji je
začudo uvek bio prazan. Neki ubrzani ljudi su mu u mimohodu, na njegove upite
zašto je to tako, zašto je taj vrhunski hotel uvek prazan, veoma nemušto,
ispražnjeno od smisla, dosta upaničeno odgovarali da je to to zbog toga: što tu
ima nečega...!!!???
Nečega zbog čega
posle kratkog vremena u snu ispadaju zubi, nečega zbog čega preko noći postaneš
narkos, satanist, sledbenik crvenih brigada, sektaš garantovano...pričalo se o
nekim potmulim vibracijama posebno izraženim od veštičjeg sata do prvih petlova
!!!
TOM, ČOKOLADNI ISUS i ISUS OD ČOKOLADE
Još je sedeo na onom kauču i upijao
tople vlati zalazećeg sunca, koje je tako milo obasjavalo to mesto. Zatim je popio šolju tople, slasne, čokolade. Uz
toplu čokoladu, sred ovog ubavog alpskog mesta na Jadranu usred Slavonije,
udišući mirise bora i pinije, slušajući svežu monotoniju morskih talasa, dok je
sa Vinkovačke katedrale zvono odbrojavalo pet podnevnih sati, video je Toma
Vejtsa, Čokoladnog Isusa i Isusa od čokolade, kako zagrljeni sede na obali
okeana, dok je sunce boje šafrana tonulo u talase...
Gradskovo blues
Desetak baraka mete pustinjski vetar.
Udara vetrokaz o isčupani limeni krov.
Doskakutali su skokovima dobronamernih kengura do
ulaza u podzemlje.
Plivale su štuke kroz gustu memlu škrga
prepunjenih škrofulama.
Povratak napolje bio je nemoguć kao u jučerašnji
dan.
Sa stropa, daleko u visinama, palila su se mučna
narandžasta svetla...
milela mala zla sunca...
divljale otrovne oluje...
tad su čuli pesme...
čunovi su plovili rekama...
brda su mrmorila pod dubokim lipovim šumama...
grad je jedan, kao iz davnih bajki, tamo bio...
po njegovim šiljatim, crvenim krovovima, gnezdile
su se rode.
BLJESAK TRILION SUNACA
Iz daleka, odasvud,
dolazio je miris tople čokolade i najfinijeg cejlonskog cimeta.
Uzrok ovome beše okean
nad kojim su letele čokoladne ptice: cimetni albatrosi, pelikani sa krilima od
vanile i muskata, morske lastavice su gradile topla gnezda za Isusa od
čokolade, koji bi ponekad izašao iz tih mlečnih gnezda da prošeta čokoladnim
talasima, nekad lebdeći nad njima, ne dodirujući ih, nekad, kao malo dete
gacajući po čokoladnom pljusku nanetom šafranovim vetrom.
...
On beše uprav izašao iz kuće, i tama je sad došla
nekako prebrzo, nahrupila kao užurbana gomila.
Vazduh je mirisao na lipu i slatki bagrem.
Kroz otvorene prozore dopirali su zvuci pesme The
Carnival Is Over.
Popeo se zatim uz jedan breg blagog uspona i pri
svetlosti punog meseca, koji se kao džinovski lampion zakačio za jedno jedino
drvo na golom ćuviku, video je tri obojene lopte kako skakuću ka njemu, pa se
sjuriše ulevo od njega i odskakutaše niz dugu i blagu padinu, do tamnozelenom
živicom osenčenog potoka na dnu kosine, gde se i zaustaviše.
Gde su!
Moje lopte!
Ja sam ih bacio!
Moje lopte!
Gde su!
Tako vičući kroz noć, pored njega projuri jedan
razbarušen momak dvadesetih godina.
Krabat mu levom rukom pokaza levo, usmeravajući
ovome pogled u pravcu potoka, niz padinu do tamne živice i mesta gde su se
presijavale lopte.
Momak razbarušene riđe kose uskliknu od sreće, jer
spazi te tri lopte, koje su mu iz nekog razloga očito mnogo značile i poče
zadovoljno da pocupkuje.
Zatim se sjuri niz travnatu padinu pod sigurnom,
blagom, rasplinutom svetlošću meseca, doskakuta do lopti, pa ih zagrli kao
kakva voljena bića.
Zatim, sa njima u naručju, uđe u živicu...
pređe potok i zatim se otuda više ništa ne ču.
Ni slomljena grančica, ni noćna ptica..
On se pod punim mesecom uspe na vrh brda, prođe
ono jedino drvo, bila je to lepa rascvetala šljiva, i iza drveta je bila jedna
lepa mala crkvica, kao ona u Kaštel Lukšiću.
Znao je da je iza crkve jedan mali vrt sa drvetom
nara pored bazena od kamena punog čiste vode.
Na dnu bazena, na uglačanom kamenu pod vodom rasla
je mahovina i vodena trava čije su duge bledozelene vlati podsećale na prolećne
snove ljubavnika.
Sećao se da je ona uvek bila tu.
Nekako je uvek tu bila.
I da bi baš sad dobro došlo njeno prisustvo.
Neka i ćuti.
Neka ga i ne pogleda, samo da je tu...
...kroz odaje tvoje prošlo je
sijaset gostiju od prije,
Al ona međ svima najsetnija što
je,
Da slučajno ona dolazila nije?..
navreše
Jesenjinovi stihovi i pratili su ga dok je odzvanjajuće koračao kroz
perivoj sav u senkama.
Uđe u crkvicu.
Iz tame broda, kog lako i brzo pređe odzvanjajućim
koracima ka amvonu, pa kroz druga vrata, što na vrt vode, izađe.
Odatle nahrupi začuđujuća sunčeva svetlost i on, u
mešanju plavih i zlatnih tonova, pored dobro poznate fontane, koja se nadnosila
nad kameni bazen pun vode i zelene mahovine, pod drvetom nara, vide Nju.
Znači istina je.
Ona ga je čekala.
Pa i kad se ona druga vrata, ulazna vrata crkvice
u Kaštel Lukšiću zatvoriše, on na to ni malo ne obrati pažnju.
Bi dovoljno što je bio u tom vrtu, gde ga je, pod
narovim drvetom, Ona čekala nasmejana.
Нема коментара:
Постави коментар
Коментари који садрже увреде и неистине биће обрисани